-
تارنگار نوین من
یکشنبه 5 خردادماه سال 1387 18:38
با درود بر دوستان گرامی و ارجمندم تارنگار نوین من بنام آسمانه ایران کهن به آدرس www.oldiranian.blogsky.com راه اندازی گردید. هدف از راه اندازی آن نگارش جستارها و پژوهشها در بخش زبان های ایرانی کهن و نیز ادامه نگارش نوشتارها پیرامون ریشه ها و پیدایش نگاره دایره بالدار از هنگام پیدایش آن در میان مصریان تا روزگار...
-
پاسداشت نام خلیج پارس
چهارشنبه 4 اردیبهشتماه سال 1387 14:43
با درود بر دوستان همه ما می دانیم که در چند سال گذشته کشورهای عربی تلاش خود را بکار دوچندان ساخته و با هزینه های گزاف می کوشند تا نام راستین دریای پارس (خلیج پارس) را دگرگون ساخته و به جای آن در نقشه ها نامی دروغین و من درآوردی را جایگزین نمایند. نخست باید اندیشید که اگر این کشورهای عربی تمایل دارند دریایی را به نام...
-
اندر دیرینگی نوروز خجسته و گاهشماری ایرانی
پنجشنبه 1 فروردینماه سال 1387 23:40
نوشتار پیش را بنام «اسطوره هروبهوتت و دایره بالدار» که جستار هفتم ریشه های پیدایش نگاره دایره بالدار بود چنان به فرجام رساندیم که برآن بودیم جستار پسان تر را بنام جستار هشتم (از مصر تا پارس) آماده سازیم. اما از آنجا که نوروز فرخنده و خجسته سال 1387 خورشیدی فرا رسید، برآن شدیم تا نوشتاری ویژه را به شادی برآمدن این جشن...
-
پیشگفتاری بر ریشه های اسطوره ای نگاره دایره بالدار
جمعه 16 آذرماه سال 1386 22:11
ریشه های پیدایش نگاره دایره بالدار (جستار دوم) بخش پیش را در جستجوی نگاره های دایره بالدار در میان مردمان پیش از ایرانیان باستان بودیم. گفتیم که این نگاره نخست در میان مصریان باستان پدیدار گشت و سپس مردمان دیگر از آن الگوبرداری کردند و در تمدن های خاورنزدیک پراکنده شد. در آشور چهره یک انسان به آن افزوده شد و سرانجام...
-
سخنان پوچ یک انیرانی درباره دایره بالدار
چهارشنبه 21 شهریورماه سال 1386 23:00
پیشگفتار «بازتاب تصویری این خدا بسیار نشانه وار و از شاهکارهای نقش پردازی استادان و هنرمندان برآورنده ماندگاههای جاویدان آن دوره است...» (برآمدن هخامنشیان، صفحات 127و128) منظور پورپیرار از آن خدا همان است که او آنرا اُرمَزدَ خوانده بود. پیشتر دیدیم که این شخص خدایی را که داریوش بزرگ در سنگنبشته های میخی به آن اشاره...
-
دیرینگی باور به اهورامزدا و یکتاپرستی ایرانیان باستان
سهشنبه 20 شهریورماه سال 1386 00:03
پورپیرار در ادامه توجیهات خود و در صفحه 126 کتاب «برآمدن هخامنشیان» در ادامه بحث درباره واژه خود بافته «اُرمَزدَ» به توجیهات و مباحث پژوهشگران درباره زرتشتی بودن یا نبودن هخامنشیان پرداخته و تلاش می کند مسیر پژوهشهای آنان را به توجیه و رواج این واژه ساختگی ارتباط داده و در این میان اصالت آیین زرتشتی را نیز زیر پرسش...
-
۵- پورپیرار واژه «اهورامزدا» و خط پارسی باستان
شنبه 27 مردادماه سال 1386 23:09
بنیان اشتباه دیدگاه پورپیرار «این مطالب، همه اشارات مقدماتی و کوچکی است بر سهل انگاری های بی شماری که در هجاخوانی و نیز نام گذاری حروف در خط میخی باستان صورت گرفته است، پیرایش این اشتباهات عدیده و بازخوانی این کتیبه ها، کاری موکول به آینده است.» (برآمدن هخامنشیان، صفحه 123) آنچه که پورپیرار «سهل انگاری های بی شمار» می...
-
4- -پورپیرار واژه «اهورامزدا» و خط پارسی باستان
سهشنبه 23 مردادماه سال 1386 22:38
اهورامزدا خدای یگانه ایرانیان باستان نه اُرمَزدَی ساختگی (بررسی های زبانشناسی) اکنون به ادعای اصلی پورپیرار می پردازیم. همه آنچه که این شخص درباره ساختار خط پارسی باستان و رد هجایی بودن آن گفته بود عمداً و با هدف ضربه به اصالت و دیرینگی واژه اهورامزدا و توجیه تفسیری بوده که خودش از شکل میخی ثبت شده آن نموده است (یعنی...
-
3- پورپیرار واژه «اهورامزدا» و خط پارسی باستان
پنجشنبه 18 مردادماه سال 1386 17:11
رد دیدگاه ناصر پورپیرار درباره ساختار خط پارسی باستان (پاسخ ما) اکنون به صورت علمی به رد دیدگاههای ناصر پورپیرار درباره اشتباه دانستن روش رمزگشایی و ترجمه علامتهای خط میخی پارسی باستان پرداخته و بی اعتباری دیدگاههای او را ثابت می کنیم. نخست به این نکته می پردازیم که چرا این شخص تلاش می کند تا خط پارسی باستان را...
-
۲- پورپیرار واژه «اهورامزدا» و خط پارسی باستان
جمعه 12 مردادماه سال 1386 17:13
- آن سهل انگاران رمزگشا ! اما آنچه که ناصر پورپیرار درباره خط میخی پارسی باستان و واژه «اهورامزدا» گفته اشتباه است. پورپیرار در حقیقت با ارائه این به اصطلاح دلایل، ناآگاهی خود را از زبانهای کهن این سرزمین و همچنین خطوط باستانی به نمایش گزارده است. دلایل او چنان سطحی است که نشان از فقدان یک مطالعه ساده درباره ساختار خط...
-
1- پورپیرار واژه «اهورامزدا» و خط پارسی باستان
پنجشنبه 11 مردادماه سال 1386 23:11
پیش از آغاز این گفتار در اینجا لازم می دانم از دوستان و سروران عزیز و گرامیم بویژه دوست عزیز جناب داریوش ( www.pardisepars.blogsky.com ) به خاطر اینکه نوشته پیشین این حقیر را از دیدگاه علمی یافته های خط پارسی باستان و دانش زبانشناسی بررسی نموده و راهنمایی ها و تذکرات خود را در جهت پربارتر شدن این یادداشتها با ذکر نکات...
-
ارباب تناقض نویسان و استاد پرت و پلاگویی !
شنبه 12 خردادماه سال 1386 14:41
هرکس که دیدگاههای ناصر پورپیرار را در مجموعه کتابهای « تاملی در بنیان تاریخ ایران» و همچنین یادداشتهای وبلاگ «ناریا ( http://www.naria.blogfa.com ) مطالعه کند از این همه تناقض نویسی این شخص درباره تاریخ ایران در شگفت می شود. این شخص علی رغم آنکه در کتاب « برآمدن هخامنشیان» ( نخستین کتاب از مجموعه کتابهای مورد اشاره)...
-
دیواره ای باستانی در بیستون (پاسخی به مریدان پورپیرار!)
شنبه 12 خردادماه سال 1386 13:50
به دیدگاههای شخصی بنام«البرز» درباره آثار باستانی بیستون که در تاریخ 12 شهریور ماه 1385 به وبلاگ ناصر پورپیرار ارسال شده است توجه فرمائید: « با سلام مجدد، جناب استاد! من تاکنون سه بار به بیستون رفته ام. درآنجا دیواره ای نیمه کاره ناتمام و عظیم وجود دارد که گفته شده در زمانهای باستان برای کندن کتیبه یا نقش برجسته درحال...
-
اندر دیرینگی نام دریای پارس«خلیج پارس»( پاسخی به عارف گلسرخی)
شنبه 12 خردادماه سال 1386 13:47
به اظهارنظر زیر که توسط شخصی بنام « عارف گلسرخی» درارتباط با مقاله انتشار یافته در تارنمای « بازتاب» تحت عنوان « چرا خلیج فارس؟» به این تارنما ارسال شده است، توجه فرمائید (متن کامل این اظهار نظر در نشانی http://www.baztab.com/news/18630.php دردسترس است) : « دعوای مخرب و بی سرانجام « پان » ها نزدیک به چند دهه ای می شود...
-
پورپیرار و فلسفه تاریخ ( بخش نخست)
شنبه 12 خردادماه سال 1386 13:39
هرکس که با دیدگاههای ناصر پورپیرار درباره تاریخ ایران و یا مندرجات کتابهای وی تحت عنوان « تاملی در بنیان تاریخ ایران» برخورد می کند، ناخودآگاه با خود می پرسد که منظور ناصر پورپیرار از نوشتن این کتابها چیست و چگونه است که او منکر همه آنچه شده است که درباره تاریخ و گذشته این سرزمین و بویژه ایران باستان ثبت شده است؟ چرا...
-
پورپیرار و فلسفه تاریخ (بخش دوم)
شنبه 12 خردادماه سال 1386 13:37
پورپیرار در ادامه مباحث خود در بخش نخست کتاب « برآمدن هخامنشیان » به شناخت بنیادها و پایه های تاریخ اقوام اشاره می کند. اما او تلاش دارد که این بنیادها را محدود به « جغرافیا » نماید: « ... چرا که می دانیم انسان از دیرهنگام در تنوع جغرافیایی جهان حضور داشته و تنوع تاریخ نشان می دهد که انسان در هر جغرافیا قادر به ساخت «...
-
پورپیرار و پوریم!! ( بخش نخست)
شنبه 12 خردادماه سال 1386 13:33
آنچه که پایه همه دیدگاههای ناصر پورپیرار درباره رد عظمت هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و همه میراث فرهنگی این سرزمین چه در پیش از اسلام و چه در پس از آن و در یک کلام بنیاد همه دیدگاههای او قرار گرفته است، سخن درباره رویدادی کاملاً مبهم و موهوم بنام « پوریم» است. ناصر پورپیرار جریان این رویداد را به پیراهن عثمان تبدیل...
-
پورپیرار و پوریم ( بخش دوم)
شنبه 12 خردادماه سال 1386 13:29
در بخش نخست دیدیم که ناصر پورپیرار این ایران ستیز مشهور، تنها مطالب نوشته شده در کتاب استر تورات (باب 1-10) را که به طور مبهم به رویداد انتقام گیری یهودیان از دشمنانشان اشاره نموده است، به یک رویداد بسیار مهیب و بی سابقه و بسیار شگفت انگیز تبدیل کرده و پایه همه دیدگاههای میهن ستیز و با هدف ضربه زدن به هویت ملی...
-
ناصر پورپیرار و پوریم ( بخش سوم)
شنبه 12 خردادماه سال 1386 13:26
در بخش دوم زاویه ای دیگر از دیدگاه ناصر پورپیرار را بررسی کردیم و دیدیم اساساً دیدگاه این شخص درباره خالی بودن فلات ایران به مدت هزارو پانصد سال پس از پوریم، از دیدگاه پیوندهای ملتها، حمل و نقل، تجارت و دادوستد کالاها و اندیشه ها باز هم یک دیدگاه بی اعتبار و بی ارزش است. ناصر پورپیرار این فرضیه را بطور با کمال...